Effektive banner annoncer

Sådan lave du effektive banner annoncer:

Udform din banner smuk og enkel og gerne så din banner annonce skiller sig ud på hjemmesiden, uden dog at distrahere brugerne fra det indhold, de oprindeligt kom for at se.

Du skal undgå for meget tekst. Skriv teksten så den fanger læserens interessere, du skal give læseren en rigtig god grund til at klikke på din annonce, eller skabe så meget nysgerrighed, så det er svært alt lade være.

Af ord der fanger en læser kan nævnes:
Hjælp – Nyhed – Stop – Garanti - Se her - Spar penge – Tilbud – Gratis – Rabat - Nedsat

Undgå at bruge ord og sætninger, som ikke virker troværdige:
Billig – Bedste - Nystartede


Her er nogle retningslinjer når du skal udarbejde et banner:

Skab interesse i dit tilbud til læseren, tilbuddet må ikke kunne misforstås. Vil man for meget, opnår man intet. Læseren gider ikke gætte gåder.

Find på nye ideer der får læseren til at handle omgående - undgå efterligninger.

Giv læseren tryghed, brug ord der virker sandfærdige.

Prøv at overbevise læseren om de fordele, som denne får ved at klikke.

Ekstraordinære fordele bør og kan fremhæves med fed – farve eller større skrift.

Skriv noget som gør læseren tryg, lykkelig eller tilfreds.

Din reklame må godt være grafisk flot, bare det ikke sker på bekostning af budskabet.

Skriv direkte til læseren, udform teksten som personlig og sandfærdig.

Skriv på dansk - undgå fremmedord og tekniske beskrivelser.

Gør teksten let læselig, selv den bedst sælgende tekst er værdiløs, hvis den ikke kan læses. DU KAN SE HER, HVOR SVÆRT DET ER AT LÆSE EN LANG TEKST, DER KUN ER SKREVET MED STORE BOGSTAVER.

Undgå negative ord, en reklame skal være positiv, frygt er et dårligt salgsargument.

Hvis du vil markedsfører et bestemt produkt eller en service, så lad din banner linke direkte til budskabet, så kunden ikke skal lede efter det på din hjemmeside.

Hold fil størrelsen på din banner så lille som muligt (max. 75kb). En lille fil loader hurtigere i en webbrowser og bliver vist hurtigere end en stor fil - og hvis filen er for stor, er chance for at din potentielle kunde vil forlade hjemmesiden, inden han ser banner annoncen.

Indryk din annonce på en webside, som har den rigtige målgruppe til dit budskab. Kvaliteten af øjne som ser budskabet er vigtigere end kvantiteten. Hvis du vil sælge rejeser til +50 år, bør du ikke reklamere på hjemmesider som er målrettet til 12-24 årige.


Ja mange af disse oplysninger burde være almindelig sund fornuft, men se dig omkring på nettet – se på de banner reklamer du møder på din vej, hvor mange af disse har du lyst til at klikke på? Med lidt planlægning, strategisk og psykologisk tænkning, kan effektiviteten af din næste banner kampagne være guld værd.